Arlie Hochschild og skammens skema
26.05.2026
Jeg er ret stor fan af sociologen Arlie Hochschild. Hun har en ret enestående evne til at sætte sig ind i dem der er anderledes end hende. Og hun har hvad der virker til at være den bedste forklaring på hvad der sker i USA. Og sikkert også hvad der sker/kommer til at ske i EU. Jeg fandt en yt-video med hende hvor hun snakker om skam. Blandt andet. Heri nævner hun en 4-trins raket for trump-radikalisering gennem skam. Men jeg har også læst en artikel med og om hende i information. Her præsenterer de den raket som skammens skema - ind med det her:
- Først siger Trump noget provokerende: "Indvandrerne kommer og spiser jeres kæledyr".
- Derefter kommer udskamningen fra kommentatorer og modstandere, som siger: "Det kan du ikke sige, det er løgn". De etablerede mediers reaktion kombinerer moralsk fordømmelse med faktatjek og henvisning til politiske normer, som bliver overtrådt.
- Del tre er klagesangen, han beklager, at han er offer for de udskammende kommentatorer: "Hvor er det hårdt, og hvor er de onde, når de kommer efter én med beskyldninger og sagsanlæg. Og der er ikke noget, man kan gøre. Ved I, hvordan det føles? De gør det også mod jer. Men jeg står mellem dem og jer. Jeg står op, og jeg tager slaget".
- Det fjerde moment er, når han brøler tilbage mod kommentatorer og journalister: "Jeg tager kampen, I får mig ikke ned. Jeg er stærk". Han er den bølle, som sætter dem på plads, der vil udskamme andre.
Det meste er direkte citeret/nakket fra artiklen.
Jeg ved ikke hvor meget radikalisering der ellers kan forstås ud fra de 4 trin. Men jeg tænker en del.